کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9327 | مشاهده و دانلود: 750195456 | آخرین بروزرسانی: 1403/05/05 | اعضاء: 317911 | نظرات: 37952
www.esetupdate.ir
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
🖤ایام شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش تسلیت باد🖤

🔰جایگزین مناسب Kaspersky خرید لایسنس نود 32

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورت از کارافتادن جایگزین می شود.

آپدیت نود 32

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

ابرکامپیوتری به نام زنبورعسل

نمی‌خواهم بگویم که متخصصان سخت‌افزار، ابرکامپیوتری ساخته‌اند و آن را به افتخار وجود زنبور عسل به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند! اما بعید نیست همچون لپ‌تاپ‌هایی که به منظور اغراق در قدرت و سرعت‌شان، به نام لامبورگینی یا فراری نام‌گذاری شده‌اند، با پی بردن به ویژگی‌های زنبور عسل، روزی نیز ابرکامپیوترهای ساخته شده به نام این موجود نام‌گذاری شوند.

به گزارش سافت‌گذر به نقل از مجله شبکه؛ دانشمندان کشف کرده‌اند که داخل مغز زنبور عسل که کوچک‌تر از نوک سوزن است، پردازنده‌هایی وجود دارد که با وجود کوچکی بیش از حد قادرند بیش از یک تریلیون عملیات محاسباتی را در یک ثانیه انجام دهند که این میزان بیشتر از سرعت سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان است. این کشف بار دیگر ثابت می‌کند که کوچکی لزوماً به معنای سادگی نیست و می‌توان امیدوار بود که توانمندی‌های بسیار بیشتر و وسیع‌تری را در ابعاد کوچک جمع کرد. با وجود این‌که به نظر می‌رسد زنبور‌ها به‌صورت تفریحی بین گل‌ها پرواز می‌کنند و به آرامی به دنبال گرده‌های گل می‌گردند، اما مطالعات نشان می‌دهند که این موجودات در واقع مسائل ریاضی پیچیده‌ای را حل می‌کنند که اگر بخواهد با کامپیوترهای امروزی انجام شود، روزها به طول خواهد انجامید.
محققان دانشگاه کوئین مارک و رویال هالووی لندن دریافته‌اند که زنبورهای عسل در گردش‌های خود کوتاه‌ترین مسیر ممکن را بین گل‌ها پیدا می‌کنند که به نوعی حل مسئله کلاسیک TSP (فروشنده دوره‌گرد) است. همان‌طور که می‌دانید این مسئله یکی از مسائلNP-Hard (بخوانید مسائل بسیار سخت و پیچیده) مطرح در زمینه بهینه‌سازی است که بیش از 40 سال پیش مطرح شده‌است و امروزه برای حل مسائل مربوط به آن گاهی یک ابرکامپیوتر باید چندین روز بی‌وقفه پردازش کند. این درحالی است که مغز زنبور هر روز این مسئله را حل می‌کند. برای مطالعه و بررسی بیشتر این پدیده، گل‌های مصنوعی تحت کنترل کامپیوتر با شهد طبیعی را در دسترس زنبورهایی که به آن‌ها حسگر متصل شده بود، قرار دادند و واکنش آن‌ها را بررسی کردند. نتایج شگفت‌انگیز است! آن‌ها به چشم دیدند که زنبور عسل، مسئله پیچیده TSP را حتی اگر ترتیب یافتن گل‌ها متفاوت باشد و حتی اگر در آن بین گل جدیدی اضافه شود، نیز به‌راحتی و با سرعت حل می‌کند! از آنجا که زنبورها برای پرواز بیشترین انرژی را استفاده می‌کنند، با حل این مسئله میزان پرواز و درنتیجه میزان مصرف انرژی خود و حتی زمان انجام این کار را به حداقل ممکن می‌رسانند. مطالعه بیشتر روی مغز زنبور می‌تواند منجر به کشف یک ساختار عصبی کمینه و بهینه برای حل مسائل پیچیده شود.
علاوه بر این مغز کوچک شگفت‌انگیز، محققان به کشف دیگری نیز در مورد بینایی این موجودات رسیده‌اند. زنبورها برای دیدن اجسام و محیط از امواج ماوراء بنفش استفاده می‌کنند که موجب می‌شود آن‌ها بسیار سریع‌تر از انسان، محیط اطراف را ببینند و به هنگام جست‌وجوی غذا، بسیار سریع گل‌های دارای گرده و شهد را بیابند. به دلیل همین سرعت دید زیاد، این حشره در صورتی که یک فیلم را مشاهده کند، در هر لحظه تنها یک تصویر ثابت را خواهد دید. بر اساس یک تصویر رنگی واقعی و دقیق، این نتیجه حاصل شده است که چشم زنبور از سی‌هزار لنز پیشرفته شش‌ضلعی تشکیل شده است که اطلاعات دریافت شده از آن‌ها به صورت هم‌زمان و با سرعت شگفت‌آوری پردازش می‌شود. دانشمندان معتقدند ساختار شش ضلعی این لنزها و نحوه طراحی آن‌ها دید بهتر و دقیق‌تری را نتیجه می‌دهد و موجب می‌شود که این موجودات در هنگام پرواز به یکدیگر و اجسام دیگر برخورد نکنند. تاکنون هیچ سیستمی ساخته دست بشر به این نحو عمل نکرده است و حتی تلاش برای شبیه‌سازی یک نمونه ساده از این سیستم بینایی بی‌نتیجه مانده است. پروفسور لوک‌لی، استاد دانشگاه برکلی و یکی از مشهورترین طراحان چشم‌های مصنوعی در جهان که تلاش کرده‌است در یکی از طراحی‌های خود از چشم زنبور عسل تقلید کند، گفته است که می‌خواسته دریابد که طبیعت چگونه می‌تواند ساختارهای ترتیبی لایه لایه را به این کیفیت و بدون به‌کارگیری فناوری‌های گران‌قیمت بسازد.
در مقاله‌ای دیگر خواندم که دانشمندان تقریباً مطمئن شده‌اند که زنبورها در تشخیص چهره بسیار خوب عمل می‌کنند و از آن جالب‌تر این‌که می‌توانند برای تشخیص چهره انسان آموزش ببینند! با فرض تحقق چنین قابلیتی، چه کاربردهایی که از ذهن نمی‌گذرد! کاربردها و دستاوردهایی که بیشتر شبیه فیلم‌های علمی تخیلی هستند.در جای دیگری خواندم که مطالعه زنبورهای عسل می‌تواند در کنترل کیفیت هوا نیز مؤثر باشد. برخی از فرودگاه‌های آلمان از این فناوری استفاده می‌کنند. اما در خبری دیگر که اخیراً منتشر شده است، دانشمندان اظهار امیدواری کرده‌اند که بتوانند مغز زنبورهای عسل را روی زنبورهای روباتی ساخته خود آپلود کنند. آن‌چه تا‌کنون گفتیم، تنها نتایج دقت در آفرینش و طبیعت موجود کوچکی چون زنبور عسل بود و می‌توان تصور کرد که مطالعه درباره سایر جانوران و پدیده‌های طبیعی، چه حجمی از اطلاعات را در‌اختیار ما خواهد گذاشت.
نکته این‌جاست که به‌نظر می‌رسد طبیعت هنوز چیزهای بسیاری برای یاد دادن به ما دارد که لزوماً هم به حوزه علوم کامپیوتر مربوط نخواهند بود. الگو‌برداری از مغز زنبور عسل برای ساخت کامپیوترهای قدرتمندتر، مطالعه و تحلیل ساختار درونی پر پرندگان برای ساخت سازه‌های سبک‌تر، الهام گرفتن از نحوه حرکت موجودات کوچکی چون حشرات برای ساخت روبات‌هایی با قابلیت تحرک بالاتر، همه و همه می‌توانند نمونه‌هایی از این موارد باشند. گویی به‌رغم پیشرفت‌های شگرف‌، هنوز نتایج و محصولات دانش بشری نمونه‌هایی ناقص از چیزی است که ما از آن با نام طبیعت یاد می‌کنیم.

نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 12198 گروه خبری: اخبار فناوری منبع خبر: shabakeh-mag.com تاریخ خبر: 1391/09/07 تعداد مشاهده: 2221
کلید واژه ها: ,
سافت گذر
نظرات بینندگان

sr 1391/09/07 20:43
تبارک الله